Information för fastighetsmäklare
Här har vi sammanställt lite information för dig som ska sälja en ägarlägenhet i Bolinder Entré. Kontakta gärna samfällighetsföreningens styrelse via sfbolinderentre@gmail.com om du behöver mer information.
Samfällighetsavgift
Varje månad betalas en avgift till samfällighetsföreningen. Avgiften fastställs i en debiteringslängd, som beslutas vid föreningens årsstämma i juni varje år.
I månadsavgiften ingår gemensamma funktioner i huset, som till exempel hiss, ventilation, sophämtning, städning av trapphus och snöröjning. För lägenheter 3- och 4 rok ingår också avgift för parkeringsplats.
Utöver månadsavgiften betalar varje fastighetsägare själv för hushålls-el, bredbandstjänster, hemförsäkring, värme samt varm- och kallvatten.
Debitering av värme och vatten
Förbrukning av värme och vatten debiteras individuellt för varje lägenhet. Det är viss eftersläpning i rapporteringen vilket gör att debiteringen kommer ett par månader efter förbrukningsmånaden. Debiteringen kan inte tidigareläggas eftersom den är automatiserad, så en ny ägare kommer att få månadsavier med tidigare ägares förbrukning under några månader. Vid behov kan styrelsen bistå med avläsning av förbrukning på överlåtelsedagen, så att kostnaden kan regleras i samband med överlåtelsen.
Parkering
Lägenhet om 3- och 4 rok har tillgång till en parkeringsplats, som anvisas av styrelsen. Det finns några platser med laddstolpe, dessa fördelas enligt en särskild kö.
Till lgh 2 rok finns ingen ”egen” parkeringsplats. Vi har två p-platser för uthyrning till 2:orna, till dessa finns en kö.
Försäkring
Samfällighetsföreningen har en fastighetsförsäkring i Trygg Hansa som täcker skador på byggnadens gemensamhetsanläggningar samt på alla ingående ägarlägenhetsfastigheter såsom skador förorsakade av utströmmande ledningsvatten eller brand.
Fastighetsförsäkringen täcker däremot inte skador på lös egendom, varför den gemensamma fastighetsförsäkringen bör kompletteras med en hemförsäkring (samma villkor som för hyresrätt).
Visning
Det inte är tillåtet att ställa upp entrédörren eller lämna ut koden i samband med visningar.
Överlåtelse
Vid ägarbyte skall såväl samfällighetsföreningens styrelse (till epostadress ovan) samt ekonomisk förvaltare JM@home meddelas skriftligt.
Föreningens ekonomiska förvaltare JM@Home AB nås per telefon 020-731 731 måndag–fredag kl. 7–16 alt. via mail på maklare.home@jm.se
Ändringsanmälan till JM@home skall ange personuppgifter på ny fastighetsägare samt tillträdesdag:
- Uppgift om korrekt fastighetsbeteckning (Kallhäll 1:NNN)
- Ägarlägenhetens adress (Fabriksvägen 8)
- Lägenhetsnummer
- Personuppgifter ny fastighetsägare
- Tillträdesdag (ÅÅMMDD)
Information for real estate agents
Here we have compiled some information for those of you who are selling an owner-occupied apartment in Bolinder Entré. Please contact the board of the community association via sfbolinderentre@gmail.com if you need more information.
Community fee
A fee is paid to the community association every month. The fee is set in a billing schedule, which is decided at the association's annual general meeting in June each year.
The monthly fee includes common functions in the building, such as elevator, ventilation, garbage collection, stairwell cleaning and snow removal. For 3- and 4-bedroom apartments, a fee for a parking space is also included.
In addition to the monthly fee, each property owner pays for household electricity, broadband services, home insurance, heating, and hot and cold water.
Billing for heating and water
The consumption of heating and water is billed individually for each apartment. There is some delay in reporting, which means the billing will occur a couple of months after the consumption month. The billing cannot be expedited because it is automated, so a new owner will receive monthly invoices with the previous owner's consumption for a few months. If necessary, the board can assist with reading the consumption on the transfer date so that the cost can be adjusted in connection with the transfer.
Parking
Apartments with 3 or 4 rooms have access to a parking space, which is assigned by the board. There are a few spaces with charging stations, and these are allocated according to a separate queue.
The 2-room apartments do not have their own parking space. We have two parking spaces available for rent to the 2-room apartments, and there is a queue for these.
Insurance
The homeowners' association has a property insurance policy with Trygg Hansa, which covers damages to the building's shared facilities as well as damages to all individual condominium properties, such as those caused by leaking pipes or fire.
However, the property insurance does not cover damage to personal property, so the shared property insurance should be supplemented with home insurance (under the same terms as for rental properties).
Viewing
It is not allowed to prop open the entrance door or share the code in connection with viewings.
Transfer
In case of ownership change, both the homeowners' association board (to the email address above) and the property manager at JM@home must be notified in writing.
The association’s property manager, JM@Home AB, can be reached by phone at 020-731 731, Monday to Friday from 7:00 AM to 4:00 PM, or via email at maklare.home@jm.se.
The change notification to JM@home should include personal information of the new property owner as well as the transfer date:
- Correct property designation (Kallhäll 1:NNN)
- Condominium address (Fabriksvägen 8)
- Apartment number
- Personal information of the new property owner
- Transfer date (YYMMDD)